24 أغسطس 2011

في جملة مفيدة

فسبحان من جمع بينا
من غير معاد سابق
انا اللي قلبي ف حبي ليكي
كان سابق
و ازاي راح يبقى حبي ليكي
مش صادق
دا انا بعمل اللي بعمله
و بعيد كلام من أوله
ازاي أنا أعمل كده
لو كان لقلبك .. قلبي مش عاشق
وليه رفضتي تصدقي اني
بحبك حب فوق الوصف
و فوق حروف ” العله ” و ” التسويف ” و
واو ” العطف ” و
شوقي ليكي صعب أني اتحمله
من غير ما أبوح أو أقول
من الأربع حروف دول
حرف
..
أنا اللي داخل دينك انتي
و دنيتك
من غير ما اشوف تعذيب
و لا ترهيب
و لقيتني من غير ما أدري
باللي بعمله
أنا كل حول
بصلي الفجر في
سيدنا الحسين
و بعدها
أأقيد الشمع للعدرا البتول
مكتوب على خانة الديانه
في بطاقتي اسمك
و حبك انتي كان نبي .. و رسول
بيبشر القلب الحزين بالمغفره
و بيمحي ذنبي اللي بقاله
سنين
عايش .. بدون حبك
سنين فاتت
و كأن روح العاشقين
ماتت
لا بيحسدوني على
صوم .. ولا حتى .. صلاه
و لا يعرفولي دين
مش قلتلك حبك هداني للاله
مش قادر اقول اكتر من المعنى
ياما نفسي اكون موسى
لما الهه ناجاه
و نور ربي …. على دربي
اسيــــر وياه
و ادي حق ربي عليا ع المدنه
طب لما اولع شمعتين ليها
و القبلتين .. قدامي ف عنيها
و الطرحه … طارحه سلام
اناجيها
و الحب .. لو للرب
عشق الروح
طب ده تسميه ايه
غير انه … بـــــوح

في جمله مفيده - ديوان تكتب ولا تنطق
ضياء الدين  - 2011

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق